PlatOOLab | BinnenSTEbuiten
15831
post-template-default,single,single-post,postid-15831,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

BinnenSTEbuiten

Korte omschrijving

OBS De Regenboog in Son en Breugel heeft de klassieke speelplaats omgetoverd tot een natuurlijke ontdekplek. Deze verandering is gebaseerd op de groene pedagogiek en biedt kinderen gelegenheid actief verbinding te maken met de natuur. In deze groene natuurlijke omgeving leren kinderen om te gaan met ongelijk terrein en onverwachte objecten. Hierdoor worden ze zelfstandiger en meer alert. Ze leren hun grenzen kennen en verantwoord risico’s te nemen. Daarnaast worden alle zintuigen geprikkeld en nodigt de omgeving uit tot onderzoek, nieuwsgierigheid en verwondering.

Uit onderzoeksresultaten blijkt dat regelmatig spelen in een natuurlijke omgeving de concentratie bij kinderen verhoogt en het aantal onderlinge conflicten vermindert. Omdat een groene omgeving zich ook uitstekend leent voor een didactische insteek, ontwikkelde OBS De Regenboog diverse leskisten. Dit zijn kant en klare kisten, waarin alles zit om onderzoekend te kunnen leren. Elke kist bevat een didactische bijsluiter waarop lessuggesties en leerdoelen vermeld staan.

School: Obs de Regenboog
Contactgegevens:
Van Gentlaan 4, 5694 Breugel

Tel. 0499 490 328
info@deregenboogbreugel.nl

Samengevat

Doel: Kinderen actief in verbinding brengen met de natuur.

Doelgroep: Kinderen uit groep 1 t/m 8.

Resultaten: Verhoogde concentratie, harmonieus samenspel, zelfstandigheid, alertheid, onderzoekend leren, nieuwsgierigheid.

Testimonial: Ik vind ons schoolplein leuk omdat het elke dag weer anders is, En als je valt, val je nooit op steentjes’ Yusuf, groene onderzoeker uit groep ¾ ‘

Ontwikkeld door: Monica Langemeijer. Marian Wichers en Teuntje Derks

Start project: Schooljaar 2016-2017.

Ik bouw thuis nu ook lekker hutten. Wist je dat er bij ons op school kei veel takken liggen’

Lukas, huttenbouwer uit groep ¾.

Geïnteresseerd in dit project?