PlatOOLab | CREATIEVE VAKKEN VERBETEREN DE EXECUTIEVE FUNCTIES
16123
post-template-default,single,single-post,postid-16123,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

CREATIEVE VAKKEN VERBETEREN DE EXECUTIEVE FUNCTIES

Korte omschrijving

Goed ontwikkelde executieve functies zijn belangrijk in ons leven. Ze horen bij het denkvermogen en zijn nodig om activiteiten te plannen en te sturen. Executieve functies regelen bijvoorbeeld het starten met een taak en het richten en vasthouden van de aandacht. Zonder deze functies is goed georganiseerd gedrag niet mogelijk.

Op OBS De Ranonkel in Someren wordt op geheel eigen wijze aandacht besteed aan de ontwikkeling van deze functies. Uit eigen onderzoek is gebleken dat de creatieve vakken zich uitstekend lenen als voertuig om executieve functies tot ontwikkeling te brengen. Naast de bekende doelen die passen bij creatieve vakken, voegt De Ranonkel doelen toe als leren vasthouden van de aandacht, flexibel kunnen zijn als dingen veranderen en jezelf kunnen monitoren.

Op deze manier heeft De Ranonkel een lessencyclus ontwikkeld die zich doeltreffend richt op de ontwikkeling van executieve functies. De ontwikkeling van deze functies wordt daarnaast gemonitord via een bijpassend leerlingvolgsysteem.

School: OSB De Ranonkel
Dommel 20
5711 KT Someren

Tel. 0493 490 441
kim.duitsman@obsderanokel.nl / nynke.postuma@obsderanonkel.nl

Samengevat

Doel: Leerlingen verbeteren hun executieve functies middels creatieve vakken als muziek, drama, handvaardigheid en tekenen.

Doelgroep: Leerlingen van het basisonderwijs

Resultaten: o.a. verbeterde concentratie en taakgerichtheid, vergrote flexibiliteit, verbeterd planningsvermogen en vorming reëel zelfbeeld.

Testimonial: ‘Eerst kon ik nog niet zo goed plannen. Tijdens handvaardigheid leert de juffrouw me hoe ik ervoor kan zorgen dat ik overal aan denk zodat ik de opdracht goed kan maken  Nu probeer ik hier tijdens rekenen ook aan te denken. Dat lukt al best goed!

Ontwikkeld door: Kim Duitsman en Nynke Postuma

Start project: Schooljaar 2018-2019.

Ik wist niet dat ik dat kon

Geïnteresseerd in dit project?