PlatOOLab | Leren met én zonder leraar
16195
post-template-default,single,single-post,postid-16195,single-format-standard,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Leren met én zonder leraar

Korte omschrijving

Kinderen hebben instructie nodig om tot leren te komen. Sommige kinderen hebben genoeg aan een korte krachtige instructie, andere kinderen hebben juist een instructie nodig die meer tijd en kleinere stapjes vraagt. De leraar in het basisonderwijs past deze verschillende instructiebehoeftes al vaak op gedifferentieerde wijze toe tijdens het geven van een les. Toch is dit voor enkele kinderen niet genoeg. Het gaat hier om een groep kinderen die behoefte heeft aan een herhaalde instructie tijdens de zelfstandige verwerking van de les.

Ook op OBS de Rietpluim in Nuenen en OBS de Driehoek in Aarle-Rixtel werd deze instructiebehoefte gesignaleerd. Op deze scholen is een eigentijds systeem ontwikkeld om deze kinderen op een leerkracht-onafhankelijke manier te bedienen. Dit ontwikkelde systeem betreft een databank van korte instructiefilmpjes, passend bij de rekenmethode ‘Rekenrijk’. Vanzelfsprekend kunnen de filmpjes ook worden ingezet naast andere rekenmethodes. Deze databank draagt de toepasselijke naam ‘Leren met én zonder leraar’. Het geeft niet alleen de mogelijkheid om kinderen passende instructie te geven, maar bevordert eveneens de zelfstandigheidsontwikkeling van kinderen. Daarnaast blijken de filmpjes goed bruikbaar voor alle leerlingen die geïnteresseerd zijn in een specifiek rekenonderdeel.

School: OSB de Rietpluim
Ouwlandsedijk 27
5673 PS Nuenen
Tel. 040 284 1111
marc.strik@derietpluim.nl / daniel.moors@3hoek.nl / ralf.bloemers@derietpluim.nl

Samengevat

Doel: Leerlingen kunnen op een zelfstandige en leerkracht-onafhankelijke manier gebruik maken van herhaalde instructie.

Doelgroep: Leerlingen van groep 5 t/m 8 in het basisonderwijs, die werken met de methode ‘Rekenrijk’.

Resultaten: passende herhaalde instructie en vergrote zelfstandigheid.

Testimonial: ‘Als ik bezig was met de rekenopdrachten, wist ik soms niet meer hoe ik de sommen moest uitrekenen. Nu hoef ik niet meer aan mijn meester te vragen om het opnieuw uit te leggen. Ik mag zelf naar de computer lopen en het filmpje zoeken dat bij de les hoort. Vaak snap ik de sommen dan weer snel’.

Ontwikkeld door: Marc Strik, Ralf Bloemers en Daniel Moors

Start project: Schooljaar 2018-2019.

Ik hoef nooit meer bang te zijn dat ik de sommen niet snap

Geïnteresseerd in dit project?