PlatOOLab | Samenspel
16244
post-template-default,single,single-post,postid-16244,single-format-standard,cookies-not-set,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Samenspel

Korte omschrijving

Een goede start is voor alle jonge kinderen van groot belang. Een ontwikkelingsachterstand op jonge leeftijd wordt meestal een leven lang niet ingehaald. Dit leidt uiteindelijk tot minder kansen op latere leeftijd. Er zijn echter grote verschillen in hoe jonge kinderen de school ‘binnen komen’. Ook op OBS het Klokhuis worden deze verschillen gesignaleerd; Sommige kinderen vinden samen spelen nog heel lastig terwijl andere kinderen al (ver) voor hun vierde jaar toe zijn aan meer uitdaging. OBS het Klokhuis organiseert daarom sinds mei 2019 samen met kinderdagverblijf LeLa spelactiviteiten voor alle peuters en kleuters binnen het project Samenspel. Hier kunnen jonge kinderen zich spelenderwijs samen ontwikkelen. Een belangrijke peiler voor de activiteiten is de actieve participatie en samenwerking van ouders, school en kinderdagverblijf. Leraren en pedagogisch medewerkers tonen daarbij voorbeeldgedrag aan ouders. Het project Samenspel is gebaseerd op het Canadese “Strong Start” programma. Uitkomsten van dit programma laten zien dat deze manier van werken een positieve invloed heeft op taalontwikkeling, zelfredzaamheid, sociaal- emotioneel en cognitief gebied.

School:
OBS Het Klokhuis Beek en Donk
Wijnkelderweg 3a
5741 ND Beek en Donk
Tel. 0492 465 527
info@obshetklokhuis.nl

OBS Het Klokhuis Lieshout
Burgemeester van den Heuvelstraat 16
5737 BP Lieshout
Tel. 0499 780 275

Samengevat

Doel: Een goede start op de basisschool voor alle kleuters.

Doelgroep: Peuters (vanaf 2,5 jaar) en kleuters.

Resultaten: Een beredeneerd spelaanbod voor alle peuters en kleuters gecreëerd door een team van leraren, pedagogische medewerkers, pedagogische coach/VVE specialist en intern begeleider die aansluit bij de ontwikkelingsbehoefte van de kinderen. Hierbij worden de ouders nauw betrokken. Daarnaast zorgen we voor een werkplan waarmee deze werkwijze ook op andere scholen snel kan worden opgepakt.

Testimonial: ‘Kleuters en peuters mengden zich snel met elkaar waardoor er nieuwe contacten werden gemaakt en er echt van en met elkaar werd geleerd!’
Ontwikkeld door: Femke Kuitert, Bregje Aarts, Judith Verhoeven, Maartje Hermans, Iris Schellekens, in samenwerking met LeLa Kinderopvang.

Start project: mei 2019.

Mama, ik ga vandaag weer naar school! Mag ik dan kleien?

leraar PlatOO

Geïnteresseerd in dit project?