PlatOOLab | Gedragsrubrics
16232
post-template-default,single,single-post,postid-16232,single-format-standard,cookies-not-set,qode-quick-links-1.0,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-11.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.2.1,vc_responsive

Gedragsrubrics

Korte omschrijving

Iedereen heeft een eigen kijk op de wereld om zich heen. Daarbij hebbGedrag is meestal een reactie op de omgeving. Leerlingen weten zelf vaak niet wat hun gedrag betekent. Om leerlingen te leren dat ze zelf invloed kunnen hebben op hun gedrag, is het nodig hen bewust te maken van hun eigen handelen en de keuzes die ze hebben (Van Loon, 2016).
Op OBS De Hasselbraam in Deurne onderzoeken we hoe we door middel van gesprekken, leerlingen kunnen leren van invloed te zijn op hun gedrag. Dit project is gestart met een onderzoek naar de voorwaarden waaraan deze gesprekken moet voldoen en de kenmerken van een bijbehorend kindgesprek. OBS de Hasselbraam heeft de ambitie om uiteindelijk een model te ontwikkelen waarmee alle leraren kunnen werken om leerlingen inzicht te geven in hun gedrag en op bewuste aansturing hiervan.

School:
Obs de Hasselbraam
Torteltuin 2
5754 HA Deurne

Tel. 493 351 231
algemeen@de hasselbraamdeurne.nl

Samengevat

Doel: Leerlingen zijn vanuit groter zelfinzicht beter in staat om hun eigen gedrag bewust aan te sturen.

Doelgroep: Leerlingen van groep 1 t/m groep 8 in het basisonderwijs.

Resultaten: Een model waarmee leraren tijdens een doelgericht kindgesprek waargenomen gedrag inzichtelijk kunnen maken voor leerlingen en ze bewust kunnen maken van wat er nodig is om gedrag eventueel te veranderen.

Testimonial: ‘Mooi als ik op deze manier zonder oordeel over gedrag kan praten met mijn leerlingen’. (leraar)

Ontwikkeld door: Hanny van de Mortel, Karin Lampe, Sophie Prinsen en Ellen Beelen.

Start project: september 2019.

Hij heeft me geschopt en ik heb niks gedaan.

leraar PlatOO

Geïnteresseerd in dit project?